Äldreomsorgslag med tandlösa formuleringar
Förslaget
till Äldreomsorgslagen – länge utlovat och med stora förväntningar emotsett - har
väckt en omfattande kritik. Redan det officiella namnet förskräcker: Lagen om
stöd för de äldres verksamhetsförmåga och de äldres social- och
hälsovårdstjänster! De som arbetar inom vården och som är engagerade i att
utveckla äldrepolitiken är besvikna över de många allmänt hållna, tandlösa formuleringarna i förslaget. Varför
då denna frustration? Här några exempel:
År 2008
formulerade Social- och hälsovårdsministeriet kvalitetsrekommendationer för
vården av äldre omfattande bl a hur personalstyrkan i förhållande till boende
inom dygnet- runt vården skulle dimensioneras. Det har visat sig att
rekommendationerna inte efterföljs av alla kommuner. Därför behövs det enligt
de övervakande myndigheterna en skärpning genom att de stadgas i lag. I
förslaget till äldreomsorgslagen har dock minimikraven utelämnats för att inte
tala om att de skulle ha höjts. Under senare år har ”alltför få händer” i
vården setts som orsak till de i medierna omvittnade inhumana förhållandena i
många vårdenheter för äldre. I stället för att nu stadga om personalstyrkan
skall detta enligt lagförslaget ske ”vid behov” genom en förordning. Dock först
efter att man följt med utvecklingen inom vården sedan lagen år 2014 - 2015
trätt i kraft. En eventuell
förordning i en obestämd framtid hjälper föga den stressade och frustrerade
personal som nu arbetar inom hemvården och olika vårdenheter för äldre.
I det
första utkastet till lagen, som skickades på remiss för cirka ett år sedan, ingick
ett stadgande om rätt till subjektiv vård. Den som fyllt 80 år, tidigare var 75
år gränsen, hade rätt att få service enligt sitt behov. I det nya lagförslaget
har detta stadgande lämnats bort. Motiveringarna till varför den subjektiva
rätten saknas övertygar inte.
I
lagförslaget ingår en paragraf om rätt till service som dock inte är förknippat
med ålder utan med väntetid. Vård eller annan stödservice bör ges utan
”obefogat dröjsmål” om behovet är akut. Om behovet inte är akut skall servicen
ges senast inom tre månader. ”Obefogat dröjsmål” är ett uttryck som lämnar
rummet fritt för tolkning. För den som är i behov av stödtjänster är igen tre
månader en lång väntetid! Genom lagen vill man råda bot på att de äldre
behandlas ojämlikt beroende på i vilken kommun han/hon är bosatt. Det finns en fara för att ojämlikheten
fortsätter p.g.a. motsvarande
opreciserade uttryck.
Enligt
lagförslaget skall det i framtiden finnas ett äldreråd i varje kommun. Detta är
ett klart framsteg.. Genom äldre råden skall de äldres delaktighet i planering
och utformning av respektive kommuns äldrepolitik öka. De skall bl a ta ställning
till kvaliteten i vården och förutsätts höras i frågor som gäller omgivning,
boende, servicebehov, dvs egentligen i alla sektorer i kommunen. I de kommuner
där det redan finns äldreråd varierar deras möjlighet att påverka i hög grad
från kommun till kommun. Detta framgår t.ex. i en färsk utredning som gjorts av
Tankesmedjan Lokus. För att paragrafen om äldreråden inte skall bli en död
bokstav krävs en avsevärd förstärkning av deras status och befogenheter.
Rätten till service på modersmålet finska eller
svenska nämns inte i lagförslaget lika litet som hänvisningar till andra lagar i vilka denna rätt stadgas.
Detta är en fundamental brist som bör rättas till vid den slutliga utformningen
av lagen. Det har tyvärr visat sig att det är långt från grundlag och språklag
till servicen på kommunnivå.
Kommunstrukturen
och strukturen inom social- och hälsovården håller på att förnyas. Det är
sålunda en fruktbar tid för att se över äldrepolitiken i vårt samhälle.
Äldreomsorgslagen är ett led i utformningen av äldrepolitiken. Den får inte bli
en kompromissernas kompromiss!
Kommentarer
Skicka en kommentar