Inlägg

Visar inlägg från september 16, 2012

Språkbad en bortglömd resurs i diskussionen om tvåspråkighet

Språkklimatet har blivit allt bistrare konstateras det ofta. Majoritetens inställning till den svenska minoriteten har blivit allt njuggare sägs det också.   Skall vi grunda tvåspråkiga skolor för att skapa kontakt över språkgränsen och öka förståelsen mellan språken? Åsikterna om tvåspråkiga skolors positiva effekter baserar sig dock på tyckande och inte på utredningar konstaterar Susanne Ginman ett ledarstick (Hbl 19.9).   Vad respektive tyckare avser med en ”tvåspråkig” skola rent konkret förblir ofta oklart. Språkbad som grund för tvåspråkighet har sällan förekommit i diskussionerna. Det är dock en redan etablerad pedagogisk metod att utveckla tvåspråkighet och skapa kontakt över språkgränserna. Forskare vid Vasa Universitet har också påvisat att språkbadet på långsikt har positiva effekter på övrig inlärning. Ungdomar som gått språkbadsdaghem och -grundskola klarar sig t ex bättre i studentskrivningen både i modersmålet och det språk man lärt sig i språkbadet. De h...